Algemene voorwaarden bedrijfsafval

Deze algemene voorwaarden gelden voor het aanbieden (levering) van bedrijfsafval.

Versie februari 2016

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1.1 Opdrachtnemer:

Degene die in opdracht van Opdrachtgever afvalstoffen inzamelt en be-en/of verwerkt. Opdrachtnemer is de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente Utrecht, in het bijzonder: de dienst Stadsbedrijven, afdeling Inzamelen, Markten en Havens (zie adresgegevens bovenaan pagina). Ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst kan Opdrachtnemer door haar aangewezen subcontractor(s) inschakelen.

1.1.2 Opdrachtgever:

Degene die opdracht geeft aan Opdrachtnemer om de door Opdrachtgever aangeboden afvalstoffen in te zamelen, te be-en/of te verwerken.

1.1.3 Subcontractor(s):

Derde(n) en hun werknemers door Opdrachtnemer ingeschakeld bij de uitvoering van een of meer overeenkomsten.

1.1.4 Partijen:

Opdrachtgever en Opdrachtnemer tezamen.

1.2 Afvalstoffen:

Alle stoffen, preparaten of andere producten waarvan de houder zich met het oog op verwijdering daarvan ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen (art. 1.1. Wet milieubeheer)

1.3 Gevaarlijke afvalstoffen:

Stoffen als zodanig aangeduid in of krachtens de Regeling Europese afvalstoffenlijst (Eural). Het betreft hier onder meer Chemische Afvalstoffen.

1.4 Inzamelmiddel:

Elk opnieuw te gebruiken middel, zoals containers, vaten, pallets, voertuigen etc. bestemd voor tijdelijke opslag, vervoer en/of verwijdering van Afvalstoffen.

1.4.1 Inzamelen:

Het ter beschikking stellen van inzamelmiddelen, het ophalen en afvoeren van afvalstoffen naar een be- of verwerkingsinrichting.

1.5 Bewerken en Verwerken:

Het in ontvangst nemen en vervolgens bewaren, bewerken, storten, verbranden en/of vernietigen van aangeboden afval.

1.6 Overeenkomst:

Overeenkomst van opdracht tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer met betrekking tot het inzamelen, be- en/of verwerken van afvalstoffen, op welke overeenkomst deze voorwaarden van toepassing zijn.

1.7 Duurovereenkomst:

Hiervan is sprake als Opdrachtnemer gedurende een bepaalde tijd meerdere opdrachten uitvoert.

2.1 Deze algemene leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op iedere offerte, opdrachtbevestiging cq. overeenkomst en verlenging van de overeenkomst, voor zover door partijen niet uitdrukkelijk schriftelijk van een of meer van deze voorwaarden is afgeweken. Bij elke offerte voor duurovereenkomsten worden deze algemene voorwaarden toegezonden. In geval van losse opdrachten wordt ten behoeve van de snelheid de mogelijkheid geboden om voorafgaande aan de opdracht de voorwaarden op de internetsite van Inzamelen, Markten en Havens van Stadsbedrijven van de Gemeente Utrecht in te zien: www.utrecht.nl/afval

2.2 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Opdrachtgever wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.3 Indien de algemene voorwaarden tussentijds worden gewijzigd, zullen deze niet eerder van toepassing zijn dan op het moment van verlenging van de duurovereenkomst. Opdrachtnemer maakt de nieuwe voorwaarden minimaal

3.1 Opdrachtgever zal voorafgaande aan de offerte van Opdrachtnemer of het geven van de opdracht een duidelijke en volledige opgave van de aard, de eigenschappen en de samenstelling van de afvalstoffen verstrekken.

3.2 Alvorens een offerte te doen kan Opdrachtnemer verlangen dat een of meer monsters van de afvalstoffen worden genomen teneinde deze te (doen) analyseren bij een laboratorium met STERLABkwalificaties, dan wel een andere instantie met daartoe bevoegde kwalificaties. Opdrachtgever dient op het eerste daartoe strekkende verzoek van Opdrachtnemer daaraan al haar medewerking te verlenen. De hiermee verbonden kosten komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij blijkt dat de afvalstoffen in overeenstemming zijn met de in artikel 3.1 genoemde opgave en vervolgens een overeenkomst tot stand komt / is gekomen. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever op diens verzoek informeren over de uitkomst van de analyse. Opdrachtnemer informeert Opdrachtgever in ieder geval over de uitkomst van de analyse als blijkt dat sprake is van afwijkingen van de opgave ex artikel 3.1.

3.3 Indien sprake is van een duurovereenkomst is Opdrachtnemer op gelijke wijze gerechtigd tussentijds monsternames te doen.

3.4 Opdrachtgever is volledig aansprakelijk voor kosten en (gevolg)schade vanwege het aanbieden van stoffen anders dan opgegeven in artikel 3.1. respectievelijk in de overeenkomst benoemd.

4.1 Een overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever komt tot stand door ondertekening van een overeenkomst door de Opdrachtgever welke door de Opdrachtnemer in tweevoud wordt opgesteld en aangeboden aan de Opdrachtgever.

4.2 Een overeenkomst komt tevens tot stand indien de Opdrachtgever mondeling opdracht voor het uitvoeren van werkzaamheden geeft en de Opdrachtnemer vooraf of aansluitend aan de uitgevoerde werkzaamheden een registratie- of geleidebon met daarop een omschrijving van de werkzaamheden aan de Opdrachtgever aanbiedt welke door Opdrachtgever voor akkoord wordt getekend.

4.3 Indien Opdrachtnemer bereid is tot het inzamelen, be- en/of verwerken van de afvalstoffen van Opdrachtgever doet hij daartoe een schriftelijke offerte aan de Opdrachtgever.

4.4 Tenzij anders vermeld is de door de Opdrachtnemer verstrekte offerte vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen na dagtekening ervan

5.1.1 Eenmalige opdracht: De overeenkomst eindigt nadat de overeengekomen opdracht door Opdrachtnemer is uitgevoerd;

5.1.2 Overeenkomst voor bepaalde tijd (duurovereenkomst): Hiervan is sprake als Opdrachtnemer gedurende een bepaalde tijd meerdere opdrachten uitvoert. Uit de overeenkomst blijkt met welke regelmaat afval wordt ingezameld, be- en/of verwerkt en op welke wijze. Tenzij anders is aangegeven is de bepaalde tijd een periode van vierentwintig maanden. Na het verstrijken van deze periode wordt deze termijn stilzwijgend verlengd met telkens een periode van vierentwintig maanden tenzij een der partijen de overeenkomst twee maanden voor de expiratie datum opzegt.

5.2 Een overeenkomst voor bepaalde tijd dient per aangetekend schrijven of per mail (zie gegevens pagina 1) te worden opgezegd.

5.3 Tussentijdse opzegging is alleen mogelijk indien sprake is van zodanige omstandigheden dat voortzetting van de overeenkomst in redelijkheid niet van (een der) partijen kan worden verlangd. Bedrijfsbeëindiging is altijd een reden van tussentijdse opzegging. Van bedrijfsbeëindiging is nimmer sprake als het bedrijf wordt overgenomen en de activiteiten geheel of grotendeels op dezelfde locatie of andere locatie in de regio worden voortgezet, al dan niet onder andere naam en andere rechtspersoonlijkheid. Het contract wordt geacht mee over te zijn gegaan op de nieuwe eigenaar. Dat sprake is van definitieve bedrijfsbeëindiging dient door Opdrachtgever aangetoond te worden aan de hand van schriftelijke bewijsstukken waaronder een bewijsstuk van de Kamer van Koophandel.

5.4 Indien Opdrachtgever verhuist binnen het verzorgingsgebied van de Opdrachtnemer blijft de overeenkomst ongewijzigd van kracht. Opdrachtgever is verplicht tijdig en op schriftelijke wijze de adreswijziging door te geven aan de afdeling Ontwikkeling, Verkoop en Relatiebeheer van de afdeling Inzamelen, Markten en Havens van Opdrachtnemer.

5.5 Prijswijziging overeenkomstig artikel 6 van deze algemene voorwaarden is geen reden voor tussentijdse opzegging.

6.1 In offertes of anderszins genoemde prijzen zijn steeds exclusief B.T.W. en eventueel andere van overheidswege opgelegde heffingen/belastingen, tenzij schriftelijk anders wordt vermeld.

6.2 Eventueel door de overheid opgelegde of op te leggen heffingen, toeslagen of belastingen worden volledig en onmiddellijk doorberekend aan de opdrachtgever (indien van toepassing inclusief BTW).

6.3 Bij duurovereenkomsten vindt jaarlijks per 1 januari een prijsindexering plaats op grond van het NEA-prijsindex-cijfer voor loonkosten, afvalverwerking en beroepsgoederenvervoer tenzij partijen gezamenlijk een ander index-cijfer overeenkomen. In geval van excessieve kostenstijgingen binnen de branche kan Opdrachtnemer overgaan tot een halfjaarlijkse indexering totdat de prijzen weer gestabiliseerd zijn. Van een excessieve kostenstijging is sprake indien sprake is van een prijsstijging van >15%. Elke prijsaanpassing wordt binnen gerede termijn en schriftelijk aan Opdrachtgever kenbaar gemaakt.

6.4 Indien Opdrachtgever meer afvalstoffen aanbiedt dan is overeengekomen, is Opdrachtnemer gerechtigd voor het meerdere een factuur te verzenden. Opdrachtgever is verplicht dit meerwerk tijdig en voorafgaande aan de inzameling aan Opdrachtnemer kenbaar te maken, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer deze extra opdracht kan weigeren.

6.5 Indien op verzoek van Opdrachtgever of daartoe anderszins te goeder trouw genoodzaakt de normale werktijden moeten worden overschreden, is Opdrachtnemer gerechtigd daarvoor opslagen te berekenen.

7.1 Betaling van de door Opdrachtnemer gezonden facturen dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum. Opdrachtgever is niet gerechtigd enige korting toe te passen, de betaling op te schorten of zich op verrekening te beroepen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

7.2 Betaling door middel van automatische incasso dient plaats te vinden binnen de overeengekomen periode/op overeengekomen tijdstip.

7.2.1 Na het verstrijken van de in 7.1 en 7.2 genoemde betalingstermijn is Opdrachtgever, zonder dat een ingebrekestelling vereist is, in verzuim. Vanaf het moment van verzuim is de Opdrachtgever 1% rente per maand verschuldigd (samengestelde interest-methode), te berekenen over het totaal opeisbaar bedrag, vanaf 30 dagen na de factuurdatum tot het moment van volledige betaling. Deze rentekosten worden in ieder geval in rekening gebracht indien Opdrachtnemer het verschuldigde bedrag voor incasso uithanden geeft. In geval van verzuim heeft Opdrachtnemer het recht de vordering zonder nadere aankondiging voor incasso uit handen te geven aan een extern bureau. De kosten welke Opdrachtnemer dient te maken voor (buiten) gerechtelijke invordering komen voor rekening van de Opdrachtgever. Deze kosten bedragen in ieder geval minimaal 15% van de hoofdsom, zijnde het oorspronkelijke factuurbedrag inclusief rente.

7.2.2 Opdrachtnemer is bevoegd bij gebreke van tijdige betaling door Opdrachtgever, onmiddellijk zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever op te schorten tot op het moment waarop de openstaande vordering (hoofdsom

8.1 Opdrachtgever zal zich altijd houden aan de aanwijzingen van Opdrachtnemer welke betrekking hebben op de wijze waarop afvalstoffen dienen te worden aangeboden en opgeslagen. Opdrachtgever biedt de overeengekomen inzamelmiddelen aan op de overeengekomen ophaaldag(en) en tijd op de openbare weg, dan wel op een in overleg vastgestelde plaats, voorzien van een vlakke en verharde ondergrond die goed toegankelijk en kosteloos bereikbaar is voor personeel en materieel van Opdrachtnemer. Opdrachtgever treft de voor de verkeersveiligheid vereiste maatregelen en zorgt voor de eventuele benodigde vergunningen.

8.2 Zakken met afval dienen goed gesloten aangeboden te worden, een inhoud te bevatten van niet meer dan 60 liter en een maximum gewicht van niet meer dan 7 kilogram per zak.

8.3 Een bedrijfsafvalcontainer dient met gesloten deksel(s) te worden aangeboden. Los afval naast de afvalcontainer of een ander inzamelmiddel wordt niet meegenomen tenzij vooraf overeengekomen. Het inzamelmiddel dient door Opdrachtgever dezelfde dag na lediging van de openbare weg te worden verwijderd.

8.4 Opdrachtnemer is gerechtigd wijzigingen aan te brengen aan de wijze van inzameling indien noodzakelijk door nieuwe regelgeving of doordat de exploitant van de verwerkingsinrichting / c.q. subcontractant weigert bepaalde stoffen nog langer te aanvaarden c.q. aan die aanvaarding voor Opdrachtnemer onaanvaardbare voorschriften verbindt. Hier wordt kennis van gemaakt door de Opdrachtnemer.

8.5 Het is Opdrachtgever niet toegestaan gelijktijdig met afvalstoffen de navolgende stoffen aan te bieden:

  • Gevaarlijke afvalstoffen zoals onder meer chemisch afval
  • Vloeibare aardolie producten of afgeleiden daarvan
  • Lichtontvlambare, zelfontbrandende en ontplofbare afvalstoffen
  • Bijtende, explosieve en radioactieve stoffen
  • Kadavers, vis en slachtafval
  • Asbesthoudende stoffen en materiaal dat uit zichzelf verhardt
  • Stoffen die de be- of verwerkingsinrichting niet accepteert.

8.6 Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met de naleving van hetgeen is bepaald in artikel 8.1 t/m 8.5 is hij volledig aansprakelijk voor dientengevolge bij Opdrachtnemer opkomende schade en gevolgschade.

9.1 Ten behoeve van het ophalen van de afvalstoffen worden aan Opdrachtgever inzamelmiddelen ter beschikking gesteld op de in de overeenkomst aangegeven wijze. Artikel 9 geldt tevens voor aan de Opdrachtgever verhuurde inzamelmiddelen. Deze inzamelmiddelen zijn en blijven eigendom van Opdrachtnemer.

9.2 Deze inzamelmiddelen worden in goede staat van onderhoud aan Opdrachtgever ter beschikking gesteld. Eventuele klachten over de staat van onderhoud moeten uiterlijk binnen drie werkdagen na plaatsing van de middelen aan Opdrachtnemer worden medegedeeld.

9.3 De Opdrachtgever draagt zorg voor een goed beheer van de door Opdrachtnemer ter beschikking gestelde inzamelmiddelen. Opdrachtgever zal deze middelen nimmer gebruiken voor een ander doel dan waarvoor deze zijn bestemd.

9.4 De kosten verbonden aan eventuele vergunningen e.d. welke benodigd zijn voor het plaatsen van de inzamelmiddelen en eventuele ter zake verbeurde boetes, komen voor rekening van Opdrachtgever.

9.5 Opdrachtgever is volledig aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens en voortvloeiende uit het gebruik van de inzamelmiddelen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor schade ontstaan bij derden als gevolg van het gebruik van de inzamelmiddelen door Opdrachtgever.

9.6 Het is Opdrachtgever verboden om door Opdrachtnemer ter beschikking gestelde inzamelmiddelen ter beschikking te stellen van derden.

10.1 Indien afval wordt aangeboden in een inzamelmiddel en deze verkeerd is beladen of is overbeladen, ter beoordeling van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer gerechtigd de afvoer van het aangeboden afval te weigeren.

10.2 Indien de overeengekomen dienstverlening van Opdrachtnemer niet plaats kan vinden door toedoen van Opdrachtgever, bijvoorbeeld als gevolg van tijdelijke bedrijfssluiting van Opdrachtgever, is Opdrachtgever niet bevrijd van zijn financiële verplichtingen.

10.3 Opdrachtnemer handelt bij verwijdering van afvalstoffen overeenkomstig de bestaande regelgeving en besluiten afkomstig van de Europese, landelijke, regionale en plaatselijke overheden. Opdrachtnemer voert de afvalstoffen af naar een daartoe door de regionale en/of landelijke overheid aangewezen casu quo toegelaten verwerkingsinrichting.

10.4 Opdrachtnemer voert een afvalstoffenregistratie conform de eisen en richtlijnen van de Europese, nationale en de regionale overheid. Opdrachtgever verstrekt Opdrachtnemer op diens verzoek de nodige informatie ten behoeve van de afvalstoffenregistratie.

10.5 Klachten van de Opdrachtgever over de verwijdering van afvalstoffen moeten binnen drie dagen na inzameling dan wel na ontdekking van enig verzuim, schriftelijk aan Opdrachtnemer worden gemeld. Voldoet Opdrachtgever hieraan niet, dan vervalt het recht van Opdrachtgever om Opdrachtnemer buiten rechte dan wel in rechte aan te spreken op de uitvoering van de overeenkomst.

11.1 Opdrachtnemer en Opdrachtgever zijn bevoegd om de overeenkomst buiten rechte schriftelijk te ontbinden op de grond dat de wederpartij zijn verplichtingen uit hoofde van deze overeenkomst, na schriftelijk in gebreke te zijn gesteld, niet binnen de in de ingebrekestelling genoemde termijn nakomt.

11.2 De ingebrekestelling bevat een nauwkeurige omschrijving van de aard en de ernst van de niet nagekomen verplichtingen, waarbij een redelijke termijn, doch minimaal vijf werkdagen, wordt gegeven om alsnog aan de verplichtingen te voldoen.

11.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard of surséance van betaling aanvraagt, dan wel overgaat tot liquidatie van de onderneming, of indien op een aanzienlijk deel van het vermogen beslag wordt gelegd.

12.1 Indien de Opdrachtnemer door overmacht - als nader omschreven in lid 2 van dit artikel - geheel of ten dele verhinderd is de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren, is de Opdrachtnemer gerechtigd zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever op te schorten voor de duur van de periode van de overmacht. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst bij aangetekende brief geheel of ten dele te ontbinden zodra de overmacht een termijn van een maand beloopt. Op geen enkele wijze hebben partijen in dat geval over en weer recht op schadevergoeding.

12.2 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van de Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, zoals oorlogsgevaar, (burger)oorlog, oproer, werkstaking, werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, intrekking van een of meer vergunningen van de Opdrachtnemer, welke omstandigheid zich voordoet in het bedrijf van Opdrachtnemer dan wel bij Onderaannemers, toeleveranciers van containers of andere inzamelmiddelen, transportmaterieel en voor de verwerking noodzakelijk materieel en materialen dan wel brand en/of andere ernstige storingen in de verwerkingsinrichting.

12.3 In een overmachtsituatie wordt de verplichting van Opdrachtgever tot betaling van vóór de schriftelijke mededeling betreffende de overmachtsituatie reeds verstuurde nota’s niet opgeschort.

13.1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt tot het factuurbedrag gemoeid met de betreffende opdracht.

13.2 De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade (waaronder vruchteloos gemaakte kosten) geleden als gevolg van (wijzigingen in) acceptatiebeleid van de verwerkingsinrichting. In het geval dat het afval om welke reden dan ook niet geaccepteerd wordt door een erkende afvalverwerker, is aansprakelijkheid van Opdrachtnemer uitgesloten.

13.3 De Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade welke het directe dan wel indirecte gevolg is van de aanwezigheid van stoffen welke in strijd met de overeenkomst ter verwijdering worden aangeboden.

13.4 Indien het aanbieden van afvalstoffen niet aan de openbare weg kan geschieden, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die bij het ophalen van de afvalstoffen door of vanwege de Opdrachtnemer wordt aangericht en die niet te wijten is aan opzet of grove nalatigheid van de Opdrachtnemer. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden te dezer zake.

13.5 De Opdrachtgever is aansprakelijk voor vermissing van of schade aangebracht aan of door inzamelmiddelen welke t.b.v. de afvoer of opslag van afval ter beschikking zijn gesteld door Opdrachtnemer.

13.6 Opdrachtgever is aansprakelijk voor eventuele kosten en boetes welke voortvloeien uit de plaatsing op aanwijzing van de Opdrachtgever van de door de Opdrachtnemer ter beschikking gestelde inzamelmiddelen.

13.7 Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor gevolgschade is uitgesloten.

13.8 Eventuele schade als gevolg van verkeerde belading of overbelading komt voor rekening van Opdrachtgever.

13.8.1 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer in geval van aansprakelijkstelling door derden welke voortvloeit uit schade die direct dan wel indirect het gevolg is van het in strijd met de overeenkomst aanbieden van (gevaarlijke) stoffen dan wel roerende zaken die niet overeenkomen met de opgave van Opdrachtgever, dan wel welke direct of indirect voortvloeit uit enige tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de opdrachtgever.

13.9 Tevens vrijwaart Opdrachtgever Opdrachtnemer in geval van aansprakelijkheidstelling door derden welke voortvloeit uit onrechtmatig handelen door Opdrachtgever.

13.10 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is, indien hem een beroep op artikel 13.1 niet toekomt, in alle gevallen beperkt tot de bedragen die in voorkomende gevallen onder de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer voor uitkering in aanmerking komen.

14.1 Op overeenkomsten inzake het inzamelen, afvoeren en (doen) verwerken van bedrijfsafvalstoffen tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is het Nederlandse Recht van toepassing.

14.2 Ieder geschil tussen partijen ter zake van overeenkomsten zal bij uitsluiting worden voorgelegd aan de daartoe gevoegde rechter in het arrondissement Utrecht, tenzij partijen alsnog arbitrage of een andere vorm van geschillenbeslechting overeenkomen.

15.1 Indien een bepaling van deze leveringsvoorwaarden nietig of anderszins onverbindend is laat dit onverlet de geldig- en toepasselijkheid van de overige bepalingen. In dat geval worden Opdrachtnemer en Opdrachtgever geacht een beding.

15.2 Eventuele wijzigingen ten aanzien van het contract en eventueel ten aanzien van de inhoud van deze leveringsvoorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen en voorzien van een handtekening van de rechtsgeldige vertegenwoordigers van partijen.

Hulp en contact Bedrijfsafval

Telefoon

14 030

E-mail

bedrijfsafval@utrecht.nl

Postadres

Postbus 8375, 3503 RJ Utrecht